header image
[ # ] Rättvisan rensar upp i dörren till Patricia
30 augusti 2007 under Rättssäkerhet

Om jag får välja ett ställe att inte besöka i Stockholm, så är det nog nattklubbsbåten Patricia vid Stadsgårdskajen. Det verkar vara en av de farligaste platserna på Söder. På båten huserar nämligen stans mest aggressiva ordningsvakter. De har flera gånger varit föremål för anmälan men aldrig blivit dömda.

För er som läst hur dåligt det går för cityåklagaren Anita Kjellen mot de så kallade stureplansprofilerna, kan det vara värt att uppmärksamma ett mål jag verkligen hoppas att hon vinner. En dörrvakt från Patricia, den förste från haket faktiskt, ska sannolikt dömas till fängelse, enligt en artikel ur DN.

Ordningsvaktspatrasket i fråga är vida känd för sin vilja att knäcka näsben och han utgjorde länge ett gott exempel på hur handfallet rättssystemet står inför kriminella krogvakters trixande med bevis, vittnesmål och tjänstemannaskydd i våra svenska domstolar. Nu står dock samme man åtalad för dels ett fall av misshandel på Kungsgatan och dels för en grov misshandel som skett utanför Patricia.

- Såvitt jag förstår är det ovanligt att auktoriserade dörrvakter åtalas för den här typen av händelser, konstaterar Björn Svanberg, domare vid Stockholms tingsrätt.

Det är helt korrekt förstått. Jag hoppas även att det här självklara målet inte blir ytterligare en parodi på svensk ordningsvaktsjuridik utan faktiskt går åklagarens väg. En omständighet som redan nu tyder på motsatsen är förvisso att man valde att försätta vakthelvetet på fri fot. Domen kommer att scannas och publiceras här i bloggen inom några veckor.


Read the Comments

[ # 292 ] Comment from gucci [den 27 september 2007, kl 12:29]

När man läser atikeln så känns det so om vissa personer överdriver lite för mycket. Som om att patricia är den farligaste platsen i hela sverige. tror ni verkligen att det är texas här. ni som har blivi misshandlade har säkert sin skäl för det sonm har skett. Om man är lung och trevlig och inte ställer till det för sig själv skulle det inte det här inträffa. Visst , jag håller med även om man har ställt till det till skit. måste den andra idioten inte heller lägga mycket våld. sen tycker jag att man ska ta mer fakta innan man skriver sånna här argument i blogg och i tidningar som bara överdriver en hel del text så att man ska uppleva som om man lever i iran irak eller texas. sånna fall borde man inte gå ut ut sitt hus och vara in låst resten av sitt liv. Lägg ner verksamheten och se ut i verkliga livet för guds skull. att dömma människor till vad de inte är är helt fel och diskriminering.

Mvh
Guccigol

[ # 293 ] Comment from Widar Nord [den 27 september 2007, kl 13:09]

Svar till: gucci

Din uppmaning att gå ut i verkligheten har dock inte fungerat för mig. Jag grundar min uppfattning om ordningsvakter på åtskilliga fysiska kontakter med kåren. Vad gäller Patricia så känner jag två vakter som jobbat där och de utmärker sig inte - inga namn nämnda - genom sin ovilja att använda våld direkt.

För mig har det inte handlat enbart om att jag är dryg och uppkäftig, utan även - gissar jag - om att jag är i det närmaste parodiskt kortväxt. Helt enkelt en person som ordningsvakter gärna ger sig på med våld, då risken för egna skador är än mer minimal än annars.

Men nog har du rätt. Är man foglig, blid och rar så slipper man nog få fysiska men vid en konfrontation med ordningsvakter. Min ståndpunkt i den här bloggen är dock att även de som har gjort skäl för att avvisas ska slippa att uppsöka sjukhus, eller i vart fall att övervåld ska leda till en och annan fällande dom. Så har det inte varit hittills men idag börjar det se bättre ut.

[ # 294 ] Comment from Erika och Madeleine [den 27 september 2007, kl 13:25]

Vad ruskigt det som hänt är Törs man verkligen gå på Patricia nåt mer ?
jag o mina kamrater brukar avsluta våran kväll på Patricia på fredagar o lärdag

[ # 295 ] Comment from Widar Nord [den 27 september 2007, kl 14:16]

Svar till: Erika och Madeleine

Krogvaktsvåldet syns ju inte i statistiken, eftersom det aldrig blir några åtal, men jag skulle ändå tro att Patricia är ett av de statistiskt sett mest bråkiga ställena.

Å andra sidan verkar det vara samma soppa i hela stan. Det enda ställe jag fått någorlunda positiva vibbar av (frånsett en gammal gubbvakt som alltid gapar och skriker) är DeBaser Slussen. Det ligger ju nära så gå dit istället. :-)

[ # 300 ] Comment from Guccigol [den 28 september 2007, kl 14:27]

Nu så sitter man hemma och tänker till igen och tror att någon har hittat på en riktig bra story så att man ska tro att allt är så himla farligt där ute nu efter misshandeln som har skett viss datum och tid som jag inte har sätt själv. Jag är glad att jag inte är inblandad och fick besöka sös.

Men saken är att hur kan DN tillåta sånt här gå till överväga och skriva saker och ting som inte ens stämmer om en person som inte är inblandad och besviken på att han är anklagad för, så att folk ska tro att deras barn och de själva leker med livet ifall de skulle träffa den här ordnings vakten ute i stan !!!!

SNÄLLA, VAKNA UPP !! Om nu den här personen som DN och du Widar Nord som beskriver som helvetes ordningvakt som är våldsam kriminell och bryter käkben och näsben etc,etc,etc Hur i hela friden låter domstolen isf låta honom gå i fri fot. Vet dom inte vart han bor ? JO det gör dem säkert, Vet dom inte vad han är anklagad för? jo de vet dem de också. Jag tror att DN journaisten och DU Widar Nord Ljuger en anning för mycket för att du säkert har blivit dissad på att gå in i vissa nattclub och fått din ilska sida att reagera helt enkelt.

Och när det gäller DN. Har aldrig gillat dem. De har inget att skriva om och börjar skriva om allt nu för tiden och skriver till lite extra texter så som dem vill slriva ner egentligen så som det kommer från hjärtat bara för att loka dit DN köpare att köpa sig Falska DN löpsedlar och hjärntvätta sig med rent skit !!!

Alla ordningsvakter har gått ut en kurs från POLIS HÖGSKOLAN och blivi godkända och signerat uder ett papper att de ska skydda civila nattclubs gäster från sånna som du som säkert var full och upptjäftig och irriterande och vägrade förstå ordet NEJ du gör fel ut med dig.

Sen blir man sne på Poliserna. När man säger att de inte sköter sitt jobb blir de arga som fan.
-Vad vet du om polisyrket, bla bla bla…
Visst jag vet inte mycket jag respekterar allas uniformer. Men fan de ska ju inte ta 2 timmar att komma till en lägenhet om det är inbrott och transport sträckan är som kortast 500m max i solna.

Och sen till den kvällen med ordningsvakter. Jag har sätt det med mina ögon själv tidigare ,men inte den här gången att Poliserna först går och frågar den civila personen som är full och stinker sprit ( visst man ska be handla alla lika) och frågar personen först sin stillstånd och frågar ska vi anmälla honom..

Nu blir jag upprörd. Vad i helvete gör ordningdvakterna för nytta då i alla nattclubbar ???????

Då kan vi ta bort alla ordningsvakterna en efter en och sätta in dom bakom cellen med varsin koppel sen kan resterande civila personerne ( de riktiga vilda djuren) ställa till med bråk . Vem fan ska stoppa dem då?

ska poliserna gör det ? hahah de kommer ju inte ens i tid, de kommer som på hollywood filmerna när scenariot är slut så ser man saftblandarna gå i blå ljus .

Jag skiter i alla ordningsvakter i vanliga fall och jag känner inte ens den personen som du skriver om men en sak vet jag det är att DN och du ljuger överdrivet för mycket.

Ta fram mer källa och info och RIKTIGA VITTNEN SOM HAR SÄTT händelsen på plats i nära håll från rätt vinkel.

En tips se filmen National Scecuritas filmen och se hur polisen och civila personerna ser misshandel helt fel
från fel syn vinkel som är väldigt viktigt för att dömma folk till sin rätta straff.

Jag har mycket att skriva men det räker för den här gången , jag är ingen advokat eller nått liknande. Men jag vill skriva det som har hänt i sin riktiga perspektiv och syn.

DÖM INTE FOLK SOM INTE ÄR INBLANDE FÖR GUDS SKULL

DIKT om LIVET
Ät och drick och njut av livet så länge den varar.
Andas och ta frisk luft så länge du kan
Sov , sov så länge och gott som du vill, så länge du vet att du kan vakna till morrogon dagensom väntar på dig…

@)>;-`,-`;——-

Mvh
Guccigol

[ # 301 ] Comment from Brass Knuckle [den 28 september 2007, kl 16:22]

Widar: Du verkar helt enkelt bara ha mindre värdes komplex för att du är kortväxt. Kunde du allvarligt inte komma med bättre argument?

Sedan… Ha en sak klart för er: Det är sällan ordningsvakter som sätter igång tjafs och bråk. Det är berusade och påtända människor som helt tappar bort förnuftet och det rationella tänkandet.

En grej som patetiska sverige vägrar inse: det är alkoholen som är problemet. En vettig människa som är i nyktert tillstånd skapar nästan aldrig problem. När skall ni inse det? Sluta klanka ned på vakterna. Det är de sorgliga krogbesökarnas beteende i kombination med alkohol och droger som är problemet. Just face it!

[ # 303 ] Comment from tony frost [den 29 september 2007, kl 08:11]

Håhåjaja……som det ska klagas å gnällas på vakternas våldsamheter..
Det är en oerhörd diskrepans mellan verkligheten och dom som bara ser en galning i varje entre´vaktande person.
Skulle dom ta till våld vid varje adekvat och berättigat tillfälle skulle det vara ramaskri men dom flesta är mkt pedagogiska och socialt kompetenta.
Ni som klagar har absolut ingen aning hur det går till i en dörr av tex, Patricias karaktär, där jag själv jobbat i flera år, med berusade o påverkade av allsköns droger, personer beter sig väldigt konstigt.
Att nån då och då hamnar i affekt är oundvikligt.
Det är en bråkdel av vakterna i den här stan som inte har riktigt den kompetens som krävs men måla då inte upp alla som galningar..

[ # 304 ] Comment from Widar Nord [den 29 september 2007, kl 08:49]

Svar till: Brass Knuckle

Att folk är berusade på krogen ska inte förvåna ordningsvakterna, tycker jag. Men där har vi tydligen skilda åsikter. När det gäller våldet utanför just Patricia så har jag faktiskt fått det beskrivet för mig av, bland andra, en ordningsvakt som själv jobbar där.

Det är något unikt med ordningsvaktcirkusen som jag inte riktigt begriper mig på. Ordningsvakterna själva förnekar oftast inte att många i kåren är kriminella och våldsbenägna steroidmissbrukare. Polisen, åklagare och allmänt löst högerfolk är de som står för förnekelsebiten.

[ # 305 ] Comment from Widar Nord [den 29 september 2007, kl 09:04]

Svar till: Tony Frost

God morgon. Ditt namn har faktiskt aldrig figurerat i de våldsamheter jag studerat runt Patricia. Jag tror dock att du måste hålla med om att ni har haft en hel del problem och att de till stor del beror på vakterna. Det kan ju inte vara så att Stadsgårdskajen per definition är ett sällsynt farligt ställe?

Tycker du till exempel, borträknat “kårandan”, att Tina Johansson gjorde rätt när hon brottade ned Per Bill för att han “såg berusad ut” när han kom joggande med sin barnvagn borta på cykelbanan?

Hade det inte varit en fotograf i närheten, som lyckats dokumentera avståndet till förordningsområdet, hade vederbörandes riksdagsplats sannolikt ställts till förfogande och herr Bill fått smaka på dagsböter.

Det är sådant som är tråkigt, och det är därför jag valt att skriva en hel del om ordningsvakter som missköter sig. Måhända borde jag, som du säger, belysa de ställen som inte haft problem och där vakterna faktiskt är bra. Tyvärr ligger ni på Patricia inte närmast till hands för ett sådant uppmärksammande.

Write a comment